ViP040

Inspirerende activiteiten voor gezellige en politiek betrokken vrouwen

Vip040 is de club van Vrouwen in de PvdA (ViP) in de regio Eindhoven (040)

Sinds 2015 organiseert ViP40 een aantal keren per jaar een activiteit voor vrouwen die lid zijn van de PvdA. Inmiddels zijn de vrouwenactiviteiten helemaal ingeburgerd in de regionale afdeling en is er specifieke aandacht én budget voor.

Het belangrijkste doel van ViP040 is: vrouwelijke PvdA-leden in de regio met elkaar verbinden. Daarvoor organiseren we verschillende soorten bijeenkomsten waarbij gezelligheid en inhoud samengaan met politiek bewustzijn. Niet al te zwaar, niet al te licht. Deelname is vrijblijvend.

ViP040 wil zoveel mogelijk vrouwen betrekken bij onze partij, onze regio en elkaar. Naast onderling plezier streven we ernaar dat de vrouwelijke kracht in onze maatschappij toeneemt: in onze partij, in de politiek, in het bedrijfsleven en in het openbaar bestuur.

In 2019 is een programmacommissie opgericht: Ria Otten voor de gezellige en ontspannende activiteiten, Neçla Koçak voor thema’s die te maken hebben met politiek bewustzijn en/of persoonlijke ontwikkeling en Marjolein Senden voor emancipatie en verbinding met de stad.

Zij hebben voor 2020 een jaarplan met ViP040 activiteiten opgesteld (zie hieronder).

Hoe doe je mee?

• Je bent lid van de PvdA in regio Eindhoven: De Peel, De Kempen, Eindhoven, Helmond.
  • Om je aan te melden voor ViP040, stuur je een mail naar riaotten@rotor-icm.nl. Zij neemt je op in het ViP040-bestand (ca. 50 vrouwen).
  • Enkele weken voor een activiteit krijg je per mail en/of de groepsapp (WhatsApp) informatie.
  • De activiteiten van ViP040 zijn gratis of niet duur.
  • Je kiest per keer of je deelneemt of niet. Wel fijn als je van tevoren laat weten wat je doet!

Uiteraard kun je ook meewerken in de organisatie van bijeenkomsten en/of het uitwerken van (nieuwe) thema’s. ViP040 is vrijwilligerswerk ;-).

Programma ViP040 2020

2020maanddagwatwaartijd
1februarizo  02Nieuwjaar:

film + borrel

Natlab13.00-17.00
2februarido 20ViP-Café‘t Honk19.30-21.30
3maartdo 05 -zo 08activiteiten rondom internationale vrouwendagdiverse plaatsenn.t.b.
4aprildo 16ViP-Café‘t Honk19.30-21.30
5meiza  09ViP-Roos + themaNatlab19.00-22.30
6junido 18ViP-Café‘t Honk19.30-21.30
7septembervr  11buitenactiviteitregioeind middag
8oktoberdo 17ViP-Café‘t Honk19.30-21.30
9novemberdo 19 of

vr 20

bezoek EuroparlementBrusselhele dag
10decemberdo 17ViP-Café‘t Honk19.30-21.30

Activiteiten ViP040 in 2019

In februari is de werkgroep ViP040-Roos opgericht met een jury die jaarlijks de ViP040-Roos gaat uitreiken. Dat is onze eigen PvdA-Award voor een bijzondere vrouw in de regio Eindhoven die zich heeft onderscheiden door een bijzondere maatschappelijke verdienste. De eerste keer ViP040-Roos is uitgereikt op 9 mei 2019 bij onze viering van 100 jaar vrouwenkiesrecht. Wil je meer info over de ViP040-Roos? Neem dan contact op met Elena van Hout, voorzitter van de jury, elenavhout@gmail.com.

Op 13 september stond er een stadswandeling op het programma. Een gids van het VVV leidde de ViP040 langs plekken in Eindhoven waar een vrouw een belangrijke rol heeft gespeeld. De toepasselijke titel van de wandeling is Topvrouwen. Meer info vind je in het verslag: Verslag ViP040 September