ViP040 in gesprek met Esther-Mirjam Sent en Mei Li Vos

14 november 2018

Door Ria Otten, initiatiefnemer ViP040 (Vrouwen in de PvdA 040)

Daar zijn ze dan: onze vrouwelijke kandidaten voor het lijsttrekkerschap van de PvdA in de Eerste Kamer. Ruim op tijd, fris en monter stappen ze spontaan ons Honk binnen: Mei Li Vos en Esther-Mirjam Sent. Het is net alsof ze hier dagelijks komen. Praatje hier, praatje daar. Kopje koffie, cake. Ontspannen en energiek, geen enkel spoor van de slopende weken die ze achter de rug hebben. Want na acht eerdere plaatsen waar ze met elkaar en met de twee mannelijke kandidaten Ruud Koole en Jeroen Recourt in debat zijn geweest, is Eindhoven de negende stad die ze aandoen. Deze keer is het alleen een tikkeltje anders. In Eindhoven hebben de Vrouwen in de PvdA (ViP040) de avond georganiseerd en zijn de aanwezigen vooral vrouwen die graag met deze twee topvrouwen in gesprek gaan. Zonder dat er iets over gezegd is, voelen de aanwezige mannen precies aan dat het deze keer vooral vrouwen zijn die op de voorgrond treden. Tijdens het gesprek wijzen Mei Li en Ether-Mirjam er een aantal keren op dat onze PvdA-mannen vaak progressieve mannen zijn die een voorbeeldrol vervullen. Om meteen te bezweren dat ook bij bijeenkomsten van de vrouwen in de PvdA mannen horen want “emanciperen doe je samen!”.

Na een korte aftrap door Mary Fiers, onze afdelingsvoorzitter en tevens lid van de Eerste Kamer, gaat het gesprek van start. Neçla Koçak en Ria Otten, coördinatie van ViP040, geven de aftrap. Veel vragen zijn niet nodig, evenmin als veel regie. Esther-Mirjam en Mei Li zijn aan elkaar gewaagd als sprekers die beiden goed van de tongriem zijn gesneden. Enthousiast, gedreven en bevlogen nemen ze ons mee in hun persoonlijke achtergrond en ontwikkeling, hun drijfveren om de politiek in te gaan, de carrière die ze hebben gemaakt en hun ambitie om lijsttrekker voor de Eerste Kamer te worden en als het even kan straks fractievoorzitter. De sociaaldemocratische waarden vliegen ons om de oren. Dat gaat gepaard met een grote drive en strijdlust om die waarden nog meer in het maatschappelijke verkeer te laten gelden. Beide vrouwen zien hun kans om dat te bevechten door voorzitter te worden van de PvdA fractie in de Eerste Kamer. Qua enthousiasme en bevlogenheid doen ze voor elkaar niet onder. Behendig en inhoudelijk sterk beantwoorden ze de vragen uit de zaal. Hier staan twee toppers: sterke, krachtige vrouwen, goed gebekt, intellectueel met kennis van zaken en van de praktijk van elke dag. Ze verschillen in stijl en aanpak, ook op een aantal inhoudelijke thema’s. Dat maakt de avond interessant. De mensen die deze avond bijwoonden, kregen een goede input om hun keuze voor lijsttrekker te bepalen: informatief, inspirerend, de menselijke maat, energieke rolmodellen en heldere, eerlijke antwoorden op alle vragen die er waren.

Mei Li en Esther-Mirjam bedankt!

Ria Otten, 14-11-2018 …. Nog tot vanavond 23:59 om jouw keuze voor lijsttrekker door te geven!!

Waar ben je naar op zoek?