Procedure lijsttrekkersverkiezing + kandidatuur raadslid

19 juli 2021

Let op: dit bericht geldt voor gemeenten waar de PvdA zelfstandig aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoet. Checkt evt. voor jouw gemeente bij de regionaal afgevaardigde in het regiobestuur.

Conform de richtlijnen vanuit de PvdA landelijk en de stukken die door de leden zijn goedgekeurd is er een vast tijdspad voor de kandidaatstelling van raadsleden (zie hiervoor de website) die afwijkt van de kandidaatstelling voor lijsttrekkers (1 augustus; zie website) en een profiel voor raadsleden en lijsttrekkers. Een belangrijke aanpassing gezien de vakantie en de moeite die mogelijke kandidaten is de toevoeging aan de procedure dat kandidaten voor het lijsttrekkerschap in Eindhoven zich uiterlijk 31 juli melden bij de interim-secretaris Tjeerd Ritmeester. Vervolgens zal een mail worden gestuurd aan alle leden met de motivatie van de kandidaten en een reply-adres waarop een steunbetuiging kan worden gestuurd. Kandidaten kunnen zo gemakkelijker offline en online een lijst van handtekeningen verzamelen (10% van het aantal leden). Zij hebben hiervoor tot uiterlijk 15 augustus. Vragen over de procedure (zie link) kunnen ook gestuurd worden naar de oude secretaris Erik ([email protected]).

De kandidaatstellingscommissie neemt contact op met de kandidaten aangaande de VOG, zie hier meer informatie.