Notulen ALV 23 maart 2022

10 april 2022

ALV PvdA Regio Eindhoven 23 maart 2022 het

Ruim 35 leden hebben de weg maar het Honk weer kunnen vinden voor de eerste fysieke algemene leden vergadering van de PvdA Regio Eindhoven na twee jaren.

Opening door de voorzitter

• De voorzitter opent de vergadering met een woord van welkom aan alle aanwezige.

• In memorandum Frans Hofmeester

De voorzitter vraagt een moment van stilte voor het overleiden van Frans Hofmeester.

• Dit is de eerste ALV na de verkiezingen van 2022, en de eerste fysiek bijeenkomst na een roerig Corona tijdperk.

• Het eerste deel van deze vergadering zal ingenomen worden door het presenteren van het financieel jaarverslag, het verslag van de kascommissie en de begroting voor 2022.

• Tijdens het tweede deel van de vergadering staan we even stil bij het resultaat van de GR2022. Welke resultaten zijn gehaald en een voorzichtig hoe nu verder.

• Op 10 april is er een feestelijke bijeenkomst waar meer uitvoerig wordt stilgestaan bij deze verkiezingen. Hierbij nemen we afscheid van een aantal raadsleden en verwelkomen we de nieuwe raadsleden. U ontvangt hierover nader bericht.

Vaststellen Agenda

• Van de voorzitter
    • Bericht van verhindering
      • Edith van Dijk
      • Cees Schreuder
      • Paul van der Steen

• Opzegging bestuurslidmaatschap, vanwege toetreden raadslid voor de gemeente Eindhoven
    • Tjeert Ritmeester

• Voorstel themabijeenkomsten, Lokaal ophalen maar Regionaal koppelen.

Als lokale PvdA willen wij graag met elkaar in overleg en in discussie ook over lokale en regionale onderwerpen. Wij willen dan ook dit jaar weer een aantal themabijeenkomsten organiseren over specifieke onderwerpen. Onderwerpen die door de leden worden aangedragen. Het bestuur doet dan ook een oproep aan íédereen om met specifieke ideeën en/of onderwerpen te komen.

• Albertine verwijst naar de maandelijkse regionale senioren bijeenkomt op de eerste dinsdagmorgen van de maand. Tijdens deze drukbezochte bijeenkomsten worden ook diverse thema’s besproken. Iedereen is hierbij welkom, ook niet senioren.

• 10 april afscheid raadsleden
    • Zoals al aangeven nemen we op 10 april afscheid van vertrekkende raadsleden /wethouder(s) en verwelkomen we nieuwe raadsleden. Over de juiste invulling, locatie en tijd krijgt u nog bericht.

• Secretariaat wisseling
    • Eind vorig jaar is het secretariaat van de regio overgenomen door Gerard Huijbers. Adresgegevens en bereikbaarheid informatie is terug te vinden op de website.
    • Stand van zaken Son en Breugel. De combinatie PvdA/Groen links heeft drie zetels opgebracht. Hierdoor is er ook een boost gekomen binnen de PvdA Son en Breugel. De voorzitter spreekt de hoop uit dat wij binnenkort een bestuur vertegenwoordiger van deze gemeente mogen begroeten
  • Invulling rol voorzitter vanaf 1 mei 2022’
    • Robert geeft aan dat hij medio mei zijn rol als interim-voorzitter wil overdragen. Vanwege het aanvaarden van een nieuwe functie ligt de focus nu op zijn nieuwe rol. Er komt een functie taakomschrijving die gedeeld zal worden onder de leden. Hij doet een oproep aan de leden om te solliciteren.
  • Vanuit Veldhoven wordt Jos Bosch voorgedragen als bestuur vertegenwoordiger voor Veldhoven. Jos zal hier de rol van Robert overnemen. Vanuit de ALV is hiervoor geen bezwaar.

• Commissie ongewenste omgangsvormen (naam)
    • De Klachtencommissie ongewenst gedrag en integriteitsschendingen binnen de PvdA (afgekort KOGI) is een door het partijbestuur ingestelde commissie die als taak heeft te adviseren in het kader van klachten over ongewenst gedrag en integriteitsschendingen binnen de PvdA. Dit vindt zijn grondslag in de door het partijbestuur vastgestelde regeling.  Deze commissie heeft een landelijke dekking en bevat een gemende samenstelling. Het meldpunt is te bereiken via: https://www.pvda.nl/meldpunt-ongewenstgedrag/
  • Financieel jaarverslag.
    • Als penningmeester geeft Mariet Peerboom een toelichting op de jaarrekening van 2022.
    • Hieruit blijkt dat wij een gezonde vereniging zijn, waar veel gebeurt.
    • Samen weten we de uitgaven en inkomsten in balans te houden. In 2021 zijn we nog rijker geworden, ons vermogen is met ongeveer 3.500 euro toegenomen. Dit komt voornamelijk doordat we in 2021 minder hebben uitgegeven aan activiteiten door toedoen van Corona.
    • Van het vermogen zal een deel gebruikt worden voor de afrekening Van de verkiezingen van 2022.

• Verslag van de kascommissie.
    • Jos Bosch doet, uit naam van de kascommissie verslag. Vanuit het onderzoek van de kascommissie blijkt dat er geen afwijkingen zijn geconstateerd en de relevante informatie ordelijk, transparant en zichtbaar was voor de commissie.

De kascommissie geeft advies aan de ALV om decharge te verlenen aan bestuur en penningmeester.

De kascommissie heeft wel het advies om, bij (toekomstige) samenwerkingen met andere partijen en/of gebruik van gemeenschappelijke verkiezingslijsten de kosten en de lasten hiervan te onderscheiden van de andere Partij gebonden kosten en lasten.

• Decharge penningmeester
    • Op voorspraak van de kascommissie verleent de vergadering onder dank decharge aan het bestuur en aan de penningmeester.

• Begroting 2022
    • Als penningmeester geeft Mariet Peerboom een toelichting op de begroting van 2022.
    • Indien nodig is Mariet te bereiken voor eventuele aanvullende informatie en/of toelichting.

• Benoeming kascontrole commissie
    • Vanwege het toetreden van Jos Bos als bestuurslid voor Veldhoven komt zijn plaats als lid kascontrole commissie vacant. Staande de vergadering wordt Harrie Jansen benoemd als nieuw lid van de kascontrole commissie.

• Terugblik verkiezingen, een kleine politieke duiding
    • Per gemeente wordt een korte toelichting gegeven over de behaalde resultaten bij de gemeenteraadsverkiezingen 2022.
    • Over het algemeen zijn de verkiezingen goed verlopen. Regionaal zijn het aantal raadsleden voor de PvdA van 16 naar 18 zetels gestegen. Een echte politieke duiding is nog lastig. De besprekingen zijn nog in volle gang. Binnen enkele gemeenten is er een samenwerking met GroenLinks.

• Afscheid eigen raadsleden
    • Dit staat op het programma van 10 april.
    • Activiteitenagenda 2022 Volgt.
      • Houd de website in de gaten.
    • Status diverse werkgroepen
      • Frank Depla geeft aan dat wij als regio, meerdere werkgroepen (in)actief hebben. Nu de verkiezingen achter de rug zijn is het een juist moment om deze werkgroepen weer concreet te maken. Hierover komt binnenkort nader bericht naar de leden.

• Rondvraag
    • VIP 040 (Ria Otten)

Na de verkiezingsdrukte, tijd voor een moment van rust en bezinning. Graag willen we stilstaan bij de oorlog in de Oekraïne en hoe belangrijk vrijheid en vrede was en is. Hiervoor gaat de voorstelling, “Het zwijgen van mijn vader”.  Dus ben je een (nieuwe) vrouw van de PvdA., meld je dan snel aan. Zowel de film als het hapje en drankje krijg je cadeau.

“Het zwijgen van mijn vader” gaat over de vader van Desirée Fornix, die in 1946 vertrekt naar de oorlog in Nederlands-Indië. Wat hij meemaakt, beschrijft hij nauwgezet in dagboeken. Later zwijgt hij erover. Na zijn dood vindt zijn dochter de dagboeken. Wat is er daar gebeurd? Wat dreef haar vader? Ze beziet het vanuit haar eigen herinneringen en het perspectief uit andere verhalen. Op indringende wijze brengt zij haar vertelling over de bühne. Universeel actueel, nu weer tegen de achtergrond van de oorlog in Oekraïne.

Donderdagavond 7 april 2022 19.00 uur – 23.00 uur vertelling verhaal: 19.30 – 21.00 uur. Locatie: ontmoetingsruimte de Lis bij Centraal Wonen
Tourslaan 22, Eindhoven (Achtste Barrier)

• Sluiting
    • De voorzitter sluit de vergadering rond 21.15 en nodigt iedereen uit voor een drankje.