Notulen ALV 10 maart 2021

14 maart 2021

Opening

Robert Tops opent om 20.30u namens het bestuur de vergadering en heet alle leden welkom. Voorafgaand aan de ALV heeft er een mooi gesprek plaats gevonden tussen Tjeerd Ritmeester (permanente campagne, bestuur) en onze nummer 3 op de lijst Attje Kuiken. Een mooi gesprek over haar persoonlijke drijfveren, ideeën voor een socialer en inclusiever Nederland en de drive voor mensen en specifieker kinderen. Van toeslagen affaire tot verborgen armoede bij ZZP-ers. Tjeerd wordt gecomplimenteerd voor de voortreffelijke wijze waarop hij dit gesprek modereerde. Volgende week rond deze tijd kijken we terug op een campagne waarin Lillianne samen met onze leden en betrokkenen een prachtige betrokken en integere campagne heeft gevoerd. Dat ze bevlogen was hebben we in de Regio Eindhoven al eens kunnen zien bij onze openings- en oprichtingsvergadering op 16 juni 2017 toen ze haar initiatief SHE DECIDES toelichtte. Een initiatief dat zeker in deze week met de internationale vrouwendag nog eens in herinnering geroepen wordt.

De vergadering vindt vanwege de Coronamaatregelen digitaal plaats.

Proces verkiezingen

Vanwege de benoeming van Erik van Meriënboer tot burgemeester van Terneuzen, waarvoor een grote felicitatie namens bestuur en leden, is het bestuur samen met Erik op zoek naar een nieuwe trekker van het selectieproces voor de kieslijsten. Het bestuur zoekt op dit moment mensen aan die wellicht interesse kunnen hebben. Weet jij iemand? Of ben jij degene die we zoeken? Meld je dan bij de secretaris Erik van der Werff via [email protected].

Op 11 december heeft het bestuur de leden gemeld dat de stemming over het voorstel mee te doen aan de verkiezingen (per gemeente uit de regio) op steun van de leden kon rekenen. Dat is mooi! Ook GroenLinks is eind februari akkoord gegaan met het voorstel om in Best, Son en Breugel en Veldhoven gezamenlijk mee te doen met de verkiezingen.

Voor die gemeentes heeft het bestuur inmiddels contact gehad met GroenLinks en zal er een procedure worden opgesteld om te komen tot een gezamenlijke kieslijst.

Uiterlijk op 18 maart zal het profielen voor de selectie en kandidaatstelling voor PvdA leden gereed zijn. Deze worden dan aan de leden toegezonden. De leden kunnen dan tot en met 7 april a.s. schriftelijk reageren. Op 8 maart a.s. kunnen leden die interesse hebben in de bespreking van de profielen en/of de schriftelijke bijdrage toe willen lichten, deel nemen aan een digitale bespreking.

Schijf dus alvast in de agenda: 8 april 2021 – 19.30u – bespreking profielen Gemeenteraadsverkiezing 2022.

Op 13 april 2021 start de procedure om kandidaten te werven. Tot 12 september kunnen vervolgens reacties binnen komen.

Mutaties bestuur

Het bestuur kent diverse mutaties. Deze worden tijdens de vergadering toegelicht.

De rol van voorzitter werd met veel toewijding en verbindingskracht ingevuld door Willem-Jan Dekkers. Vanwege gezondheidsredenen heeft hij in de bestuursvergadering aan moeten geven dat hij op dit moment helaas niet deze rol kan vervullen. Uiteraard vindt het bestuur dat jammer, maar bovenal is het voor Willen-Jan een rol die hem paste en hij heeft deze met verve uitgevoerd. Het bestuur heeft Robert Tops, huidig bestuurslid, gevraagd deze rol in te vullen staande de vraag hoe deze in de toekomst in te vullen. Dat is dan ook de reden dat Robert deze ALV voorzit.

Erik van der Werff is onze secretaris. Hij heeft echter ervaren dat voor hem het activistisch maken en veranderen van onze vereniging (ook breder dan de regio) in de rol van secretaris, niet voldoende geeft. Hij blijft betrokken in de rol als campagne-trekker en beraad zich daarnaast op een nieuwe rol binnen onze vereniging in een meer activistische vorm. Het bestuur heeft aangeweven dat met zijn toewijding en kwaliteit, hij overal binnen onze vereniging van meerwaarde is. Erik blijft vooralsnog het bestuur ondersteunen tot de volgende ALV, waarin we een nieuwe secretaris kunnen benoemen.

De trekker van de portefeuille Jeugd binnen het bestuur, Joran van Aart, neemt eveneens afscheid. Op 1 mei a.s. wordt hij CEO van een mooi trainings- en ontwikkelingsbedrijf voor ambitieuze programmeurs in spé. Een fantastische stap, maar wel een naar een bedrijf dat in beweging is en dat nog eens doet vanuit de hoofdzetel in Amsterdam. Tijd om te zoeken naar een nieuw bestuurslid dat de jeugd aan onze vereniging wil gaan verbinden. Het bestuur zal deze portefeuille vanaf dit moment verdelen, maar is dus wel op zoek naar een vervanger die met volle aandacht en passie (net als de bijdrage van Joran) dat kan overnemen.

Kortom: een tijd waarin het bestuur op zoek gaat naar nieuwe bestuursleden die het leuk vinden om met een lach, humor, toewijding en passie voor de sociaaldemocratie met ons willen bouwen aan de vereniging in de regio. Na de landelijke verkiezingen in week 11, gaat het bestuur zich beraden over de zoekprofielen. Heb je nu al interesse? Meld je bij de secretaris! [email protected].

Resultaten enquête duurzaamheid

• volgt nog

Voortgang ledendemocratie

Vanuit de vereniging is de behoefte kenbaar gemaakt de ledendemocratie te verbreden. Een werkgroepje bestaande uit Mieke Verhees, Frank Depla en Johan Dunnewijk heeft zich over deze opgave gebogen. Zij stellen voor niet allerlei nieuwe initiatieven in het leven te roepen, maar (eerst) ‘ns te bezien of er mogelijkheden zijn het stimuleren van de ledendemocratie te koppelen aan al bestaande initiatieven. Voorstellen om geïnteresseerde leden nadrukkelijk(er) te betrekken bij de verdere uitwerking van het conceptverkiezingsprogramma, bij het actualiseren van de ‘menukaart’ en bij een scala van activiteiten die momenteel door en voor leden worden uitgevoerd zijn gedaan. Het bestuur heeft onlangs ingestemd met de voorgenomen benadering.

Nagekomen bericht: afspraken over de nadere uitwerking en toepassing van een en ander bij het verder uitwerken van het verkiezingsprogramma zijn inmiddels gemaakt.

Interesse? Laat het ons weten.

Financiën / vaststelling van de Jaarrekening

Het jaar is weer afgesloten en de penningmeester, Mariet Peerboom, licht de kosten en baten toe. Dit naar grote tevredenheid van de ALV.

• De afdracht vanuit het Partijbureau is lager dan begroot. In de begroting moet deze post wel worden meegenomen, maar het Partijbureau geeft uiteindelijk geen bijdrage als de afdeling een ruim eigen vermogen heeft. Dat is in deze regio het geval. Ook binnen het activiteitenfonds kan nog geld verkregen worden. Er zijn een aantal aanvragen afgewezen, wederom vanwege de stand van de reserves.
  • We hebben ons Honk opgeknapt, daarvoor hebben diverse leen een bijdrage geleverd. Niet alleen in tijd en inzet, maar ook financieel.
  • De contributie voor politici is weer bijgetrokken. De achterstanden zijn ingehaald. Dit geeft een substantieel beter resultaat.
  • Best en Veldhoven (fracties) sparen extra voor de verkiezingen. Dit is dan ook separaat inzichtelijk gemaakt.
  • In de uitgaven zien we dat er op diverse posten minder is uitgegeven. Dit vooral vanwege Corona.

Het positieve verslag van de kascontrolecommissie wordt integraal voorgelezen en is bijgevoegd als bijlage bij dit verslag.

Jos Bosch, lid, vraagt zich af of het wel zo eerlijk is dat door het spaarzame gedrag van onze regio, we door het partijbestuur gekort worden. Sommige leden reageren via de chat dat zij het solidair vinden dat sterke verenigingen de zwaarste last dragen en Mariet licht toe dat dit wel een thema is dat ook het bestuur meermaals landelijk besproken heeft. Het bestuur heeft altijd het standpunt gehad dat sterke verenigingen de zwaarste last dragen, maar dat mag niet ten nadele gaan van acties, activiteiten en ledenbinding. Jos vraagt dan ook of dit het geval is. Het bestuur geeft aan dat zij deze indruk niet hebben. Het mag niet zo zijn dat vanwege deze regeling we niet toe komen aan een actieve en levendige vereniging. Dat blijft een aandachtspunt dat Mariet in de gaten zal blijven houden. Zij zal de ALV op de hoogte houden van eventuele veranderingen hierin.

De jaarrekening kan n deze toelichting door de penningmeester op instemming rekenen. De ALV dankt Mariet voor het gedegen en goede werk en verleent decharge voor het jaar 2020. Mariet zal zorg dragen voor indiening bij het Partijbestuur (is afgehandeld, red.)

Rondvraag en sluiting

Er zijn geen vragen van leden. Robert dankt iedereen voor de aanwezigheid en betrokkenheid. Wenst iedereen succes met de laatste dagen ‘kanalen voor de campagne’ en sluit de vergadering.

Punt van orde (red.)

Tijdens het digitale overleg via het platform van Google Meet bleek dat niet iedereen goed kon inloggen of toegang kon krijgen tot het digitale vergadermoment. Het bestuur zoekt naar een passend platform of andere oplossing voor dit issue.