Jaarrekening: 2019: een terugblik van de penningmeester

5 april 2020

Dit is de laatste keer dat ik in mijn oude rol van penningmeester terug kijk op het jaar. Dat had ik graag tijdens de Algemene Ledenvergadering van 11 maart jl. gedaan, maar die ging helaas niet door vanwege Corona. De jaarrekening 2019 moet daarom op een later moment nog vastgesteld worden door de Algemene Ledenvergadering.

Ik heb de taken inmiddels overgedragen aan onze nieuwe penningmeester Mariet Peerboom en nadat er door het Partijbureau een aantal technische zaken geregeld zijn, kan zij volop aan de slag. Ik kijk terug op een goed financieel jaar. Het was financieel geen zwaar weer. Hoewel binnen de PvdA het financieel lastig is, hebben we het binnen de afdeling Eindhoven ook in 2019, weer zelf gered. De landelijke vereniging ondersteunt financieel als je de broek niet zelf op kunt houden, maar dat is bij ons niet nodig.

Het jaar 2019 sluiten we af met een positief saldo. Dat reserveren we voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Jaarlijks reserveren we 2.500,-. Dat is ook voor 2019 gelukt. De balans is nog steeds gezond. Ons spaargeld, zo’n dertigduizend euro, blijft gehandhaafd. De lopende posten zijn verwerkt en daarbij zien we, aan de inkomstenkant, dat we het grootste deel van onze inkomsten, zo’n driekwart, ophalen via de bijdrage van raadsleden en wethouders. De overige inkomsten komen uit giften van leden en het landelijk fonds waarop we een aanvraag kunnen doen voor activiteiten.

Aan de uitgavenkant zijn het vooral de campagne- en activiteitenkosten die het saldo bepalen. De huur van het Honk wordt deels gecompenseerd door giften van leden. Netto betaalt de afdeling zo’n zesentwintighonderd euro aan onze huisvesting. De overige kosten overige worden bepaald door de campagnekosten en de kosten voor activiteiten.

Kascontrole: hulde!
Uiteraard zijn die stukken zorgvuldig gecontroleerd. De kascontrolecommissie, bestaande uit Christina Goossens-Ruhr (Veldhoven), Jan Verbrugge (Eindhoven) en Rob Wilcke (Son en Breugel) heeft ook dit jaar weer de stukken in orde bevonden. Het verslag daarvan trof je aan bij de ALV-stukken. Hulde en dank voor die kritische en scherpe blik.

Tabee maar niet passe!
Voor mij een mooie klus die er nu op zit. Het overgrote deel van de tijd die de taak gekost heeft, was het vooral het inregelen van de fusie en de afstemming met het Partijbureau. De instabiele structuur van het landelijke online-pakket en de balast van uren bellen en mailen omdat we op 6 juni zijn gefuseerd (en dat jarenlang problemen opleverde omdat het geen volledig boekjaar betrof), daar gelaten: een taak die ik met genoegen heb vervuld. Met vertrouwen draag ik ‘m aan Mariet over, zodat ik me in het bestuur weer wat meer met de lokale politiek mag bemoeien: die van Veldhoven. Als contactpersoon Veldhoven in het bestuur blijf ik betrokken en actief als bestuurslid. Dat is hartstikke leuk. Warm aanbevolen zijn dan ook de mooie vacatures voor een rol in deze mooi club.

Ik wens iedereen een goede gezondheid, zo min mogelijk financieel zorgen en alle goeds!

Robert Tops