In memoriam Rita van den Boogaart

19 april 2020

In MEMORIAM

Rita van den Boogaart, een bijzondere en kleurrijke vrouw!

Rita van den Boogaart is al lang lid van de PvdA. We kennen haar als een zeer maatschappelijke betrokken en breed geïnteresseerde vrouw. Een kleurrijke vrouw.
Vanaf het moment dat we enkele jaren geleden gestart zijn met de senioren-koffie inloop was Rita een trouwe bezoekster. Haar brede kennis en interesse bleek uit haar inbreng tijdens de vele, soms verhitte, discussies. Een vrouw met een duidelijke mening, die zij niet onder stoelen of banken stak.
Rita was ook een van de trouwe deelnemers aan het netwerk Vrouwen In de PvdA 040 (ViP040). Zij genoot zichtbaar van de verschillende bijeenkomsten en was daarbij zoveel mogelijk aanwezig. Alleen wanneer er op bereikbare afstand (ook buitenland) en op hetzelfde tijdstip een opera in uitvoering was, liet Rita verstek gaan.
En daarmee is meteen wat gezegd over haar liefde voor cultuur en kunst. Zij was kunsthistoricus en een groot kenner van de beeldende en muzikale kunsten. Samen met haar man bezocht ze zoveel mogelijk gelegenheden om haar kennis te verdiepen en van kunstzinnige schoonheden te genieten.
Bijzonder was hun interesse in “follies”. Een folly is een eigenaardig, vaak buitenissig, dwaas bouwwerk dat geen enkele functie heeft en alleen ter decoratie is gebouwd. Rita vertelde er af en toe wat over. Leuke verhalen. Zeer de moeite waard om te delen. En dat zou ze gaan doen bij één van onze komende ViP-café’s. Ons 2e ViP-café was gepland op donderdagavond 16 april. We hebben het eerder afgemeld i.v.m. het coronavirus. Het 3de is gepland op 16 juni en het is zeer twijfelachtig of dit doorgaat. Wat zeker niet meer doorgaat, is een mooi verhaal van Rita over ‘haar follies’.
We zullen haar missen en nog vaak denken aan dat hoge stemmetje dat zeer gedetailleerd nog even iets wilde opmerken of aanvullen. Hilarisch was de reactie van de VVV-gids bij onze stadswandeling in september 2019. Ook hier vulde Rita enthousiast de verhalen aan, waarop de gids op enig moment zei: “Mevrouw, ik probeer binnen de tijd te blijven, maar als u het over wilt nemen, kan dat ook”. Het coronavirus heeft haar nu ingehaald. Rita is op 14 april 2020 overleden. Woorden schieten tekort.

Albertien Schoots en Ria Otten