In memoriam Henk Hendriksen

4 januari 2019
Afgelopen dinsdag is, op 83-jarige leeftijd, Henk Hendriksen overleden. Henk was tot het laatst overtuigd sociaaldemocraat. Hij laat twee zonen en zes kleinkinderen na. Zijn schoondochter, Gaby van de Biggelaar, is jarenlang fractievoorzitter van de PvdA Eindhoven geweest.
Wij wensen zijn familie en vrienden veel sterkte! Uiteraard ook onze condoleances voor de vele PvdA-ers die met hem hebben samengewerkt. De PvdA verliest een oprecht en zeer maatschappelijk betrokken partijgenoot.
Henk bleef zijn hele leven lang een echte PvdA-er. Hij was daarom ook zeer vereerd met de gouden speld van de PvdA, die hij kreeg opgespeld door onze Eindhovense wethouder Yasin Torunoglu.
Henk was als PvdA-bestuurder onder andere waarnemend burgemeester in Valkenswaard, mede-oprichter van de zogenaamde Agglomeratie Eindhoven (soort regionaal bestuur) en voorzitter van de Reconstructiecommissie De Peel. Maar ook buiten onze regio was hij actief.
In 1980 kreeg hij zijn eerste burgemeesterspost in Halsteren en in 1988 in Cuijk. Na zijn pensionering (2000) ging hij gewoon door. Hij werd vier keer als waarnemend burgemeester benoemd (Valkenswaard, Boxmeer, Grave en Haaren). Vaak om problemen op te lossen. Hierbij kwamen zijn verbindende kwaliteiten goed van pas.
Ook in het overbruggen van de verschillen tussen natuur en landbouw, bij de reconstructiecommissie de Peel, kwamen zijn verbindende kwaliteiten goed uit de verf. Hij voelde zich als een vis in het water in deze rol.
Wij danken Henk voor zijn inzet en bijdrage aan een eerlijkere en rechtvaardigere samenleving.
Mary Fiers
Voorzitter PvdA Regio Eindhoven