Eindhoven in de wereld: Welke invloed heeft geopolitiek op onze stad

28 augustus 2023

Op 5 September organiseert de fractie van de PvdA Eindhoven de avond “Internationaal Eindhoven” voor de Eindhovense gemeenteraad. Deze avond staat in het teken van actuele vraagstukken hoe geopolitieke ontwikkelingen invloed hebben op de lokale politiek. De avond zal plaatsvinden op het stadhuis om 19:30. Het doel van de avond is erachter te komen hoe meer kennis over wat er buiten de gemeentegrenzen gebeurt, leidt tot beter beleid. Alle leden en andere geïnteresseerden zijn welkom.

Eindhoven wil meer grip op de groei krijgen. Maar een groot deel van die groei wordt aangewakkerd door internationale ontwikkelingen. Van militaire keuzes in Beijing tot steunpakketten in Brussel. De PvdA vindt het belangrijk goed op de hoogte te zijn van dit soort ontwikkelingen. Zonder die kennis kunnen we nooit invloed hebben op de groei zoals we dat willen.

De PvdA is van mening dat meer kennis over dit soort onderwerpen leidt tot beter beleid. Als we op tijd weten dat de EU miljarden investeert om Brainport te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf moeten we dat aanmoedigen. De banen en welvaart van toekomstige generaties hangen ervan af. Maar we moeten er ook in Brussel op aandringen dat het geld op de juiste plekken terecht komt, en niet alleen bij de grote bedrijven.

De uitgenodigde experts zullen deze avond hier dieper op ingaan. Wat is de geopolitieke situatie waarin we ons als internationale stad bevinden? Wat gebeurt er in Eindhoven als China Taiwan binnenvalt? Waarom kan de Amerikaanse overheid bepalen wat ASML doet? Aan welke knoppen kunnen we zelf als raadsleden draaien?

Voor de PvdA Eindhoven staan 3 punten centraal:

• De gemeenteraad moet beter worden geïnformeerd over internationale ontwikkelingen die relevant zijn voor Eindhoven;
  • Hoe groot de dreiging ook is, Eindhoven moet altijd de inwoner op 1 zetten. Het is mooi dat Brussel en Den Haag miljarden in Brainport pompen om de regio weerbaarder te maken. Maar dit geld moet ook bij de inwoners terecht komen;
  • Eindhoven moet beter nadenken hoe wij onszelf internationaal willen manifesteren. Brainport opent deuren die anders gesloten blijven, maar we zijn meer dan Brainport alleen. Hoe willen wij dat de gemeente Eindhoven zich wereldwijd laat zien;

Over deze onderwerpen gaan we met de volgende sprekers in gesprek:

• Joris Teer (Strategic Analyst, HCSS)
  • Naomie Verstraeten (Chief Innovation & Technology, Brabant Development)
  • Jos van den Broek (Directeur, BrabantKennis)
  • Robert Elbrink (Hoofd Strategie, Gemeente Eindhoven;

De avond wordt gemodereerd door Tjeerd Ritmeester, een toegewijd PvdA raadslid, die in staat zal zijn om de onderwerpen op een toegankelijke manier te bespreken en de interactie met het publiek te bevorderen.

“Eindhoven is geen eiland. Ook al hebben we er niet altijd direct controle over, als internationale ontwikkelingen invloed hebben op onze inwoners moeten we daar wel iets van weten. Zeker in een internationale stad als Eindhoven is dat belangrijk.”

Het evenement is toegankelijk voor het publiek, en iedereen die geïnteresseerd is in geopolitieke onderwerpen en de relatie tussen de internationale en lokale politiek wordt aangemoedigd om deel te nemen.

Deze avond vindt plaats om:

Stadhuis Eindhoven

Raadszaal

U hoeft zich niet vooraf aan te melden

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Tjeerd Ritmeester