Aanbevelingsbrief nieuwe voorzitter

3 juni 2020

Beste leden van de PvdA Regio Eindhoven, beste mede-PvdA’ers,

Tijdens de nieuwjaarsreceptie in januari van dit jaar kondigde onze huidige voorzitter Mary Fiers aan dat zij per 11 juni zou stoppen als voorzitter. Het is tijd om het stokje over te dragen, daar de regio afdeling een nieuwe fase ingaat na de opstart enkele jaren geleden.

De daaropvolgende bestuursvergadering is besloten een profiel op te stellen in de zoektocht naar een nieuwe voorzitter (die hier is terug te lezen: http://bit.do/voorzitterprofiel). Tijdens dezelfde vergadering werd besloten om drie bestuursleden naar voren te schuiven als selectiecommissie, die in de zoektocht de kandidaten zouden screenen en gesprekken zou voeren met de kandidaten. Vanuit het statutair/ dagelijks bestuur Erik van der Werff (secretaris) en vanuit de algemene bestuursleden werden Jo Laeven (Afdeling Nuenen) en Joran van Aart (Jongeren) naar voren geschoven. Door de commissie is een procedure opgetuigd, om er zorg voor te dragen dat de uiteindelijke voordracht de gewenste kandidaat zou opleveren.

De eerste deadline voor kandidaten om zich te melden was 15 april. Op die datum was er geen kandidaat bekend bij de selectiecommissie. Bij het verstrijken van de uitgestelde deadline, op 15 mei, waren er twee kandidaten bekend bij de selectiecommissie. Beide kandidaten zijn net voor of na de deadline uitgenodigd voor een eerste gesprek. De commissie kon geen duidelijke voorkeur geven aan een van de twee kandidaten, waardoor met beide kandidaten een tweede gesprek is gevoerd om dieper in te gaan op de functie, de toekomst van onze regio-afdeling en persoonlijke doelen en ambities van de kandidaten. Daarnaast zijn een aantal casussen besproken, waarin de kandidaten hun reactie gaven op mogelijke problemen waarmee een voorzitter te maken kan krijgen.

In dit tweede gesprek is Frank Depla (kandidaat bestuurslid afdeling Eindhoven) aanwezig geweest in plaats van Joran van Aart.

Op basis van de gesprekken met de kandidaten en de uitgevoerde procedure besloot de selectiecommissie om één kandidaat voor te leggen ter goedkeuring aan de rest van het bestuur. Deze beslissing is door de selectiecommissie gemaakt na zorgvuldige afweging van de capaciteiten van de kandidaten, hun potentieel en het belang van de afdeling. Één kandidaat sloot daarbij het beste aan bij het profiel van een voorzitter waarnaar de selectiecommissie op zoek was. En het moge duidelijk zijn, de goedkeuring van het bestuur werd gezocht omdat er bij de selectiecommissie geen enkele twijfel is dat deze kandidaat, de geschikte kandidaat is voor de functie.

Nadat de selectiecommissie een besluit had genomen inzake de voordracht van Willem-Jan Dekkers, is overleg gepleegd met de rest van het regiobestuur om ervoor te zorgen dat het gehele bestuur achter de voordracht van de kandidaat staat. Tijdens deze online call is het regiobestuur unaniem akkoord gegaan met de voordracht van Willem-Jan. Dat stemt mij, als voorzitter van de selectiecommissie, zeer positief.

Ik heb er, net als de rest van het regiobestuur, alle vertrouwen in dat Willem-Jan de geschikte kandidaat is voor de opvolging van onze huidige voorzitter. De selectiecommissie vindt dat Willem-Jan de geschikte kandidaat is waar wij als bestuur naar op zoek zijn. De procedure die wij hebben gevolgd heeft het gewenste resultaat opgeleverd.

Wij kijken er als bestuur naar uit om samen te gaan werken met Willem-Jan. Graag vragen we u, als algemene ledenvergadering, om in te stemmen met de voordracht die wij doen. Per 12 juni zou hij dan officieel onze voorzitter worden, waarmee we een goede opvolger hebben voor Mary Fiers.

In de daaropvolgende periode zullen we, als regiobestuur, met elkaar zitten om te kijken hoe we richting de toekomst gaan werken. Samen werken aan een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen die onze mooie regio-afdeling vorm geven, samen werken aan een nog betere samenwerking en afstemming met andere afdelingen binnen en buiten Brabant, en samen werken aan een nóg actievere regio-afdeling.

Wij kijken uit naar deze nieuwe periode en we hopen u ook. Als voorzitter van de selectiecommissie resten mij nog twee opmerkingen. Ten eerste vraag ik hierbij formeel uw goedkeuring aan onze voordracht. Ten tweede wil ik middels dit schrijven onze huidige voorzitter Mary Fiers immens bedanken voor alle energie, kracht en betrokkenheid die zij de afgelopen jaren heeft gestopt in het bouwen van onze mooie regio-afdeling. Ik heb er alle vertrouwen in dat de basis die is opgetuigd een nieuwe fase ingaat, en dat daar een hele mooie opdracht ligt voor onze nieuwe voorzitter.

Namens de selectiecommissie,

Erik van der Werff