Van de voorzitter

27 mei 2018

“Wat doet een voorzitter van een afdeling eigenlijk?” vroeg iemand me onlangs.

Goede vraag. Reden om daarover iets te schrijven op onze website.

Voorzitter zijn van een PvdA-afdeling lijkt erg op het voorzitterschap van een sportvereniging. Samen met het bestuur is de voorzitter verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de club.

Uiteraard gaat dit over de formele dingen, zoals de totstandkoming van een jaarrekening, begroting en een kandidatenlijst. Maar belangrijker nog is het ‘clubleven’. De PvdA is immers een vereniging. Dus de betrokkenheid van onze leden is topprioriteit.

We willen leden betrekken bij serieuze politieke zaken, die in de verschillende gemeenteraden spelen. Daarom wordt er op dit moment hard gewerkt aan het concreet invullen van de ledendemocratie. Elders op deze website staat daar meer over.

Daarnaast ben ik als voorzitter veel op pad. Naar allerlei (PvdA)bijeenkomsten. Regionaal en landelijk. Om te netwerken. Zo ben ik op 2 juni te vinden op de Brabantdag en op 16 juni bij het landelijk congres. Wie weet zie ik je daar?

Maar er zijn ook allerlei min of meer informele netwerken. Op de foto een bijeenkomst van de voorzitters van de B5-afdelingen (Breda, Tilburg, Helmond, Eindhoven en Den Bosch). Er bestaat ook een voorzittersoverleg van de grootste PvdA-afdelingen van het land. Tijdens deze bijeenkomsten blijkt maar weer dat we veel van elkaar kunnen leren. En dat doen we dan ook. Niet allemaal het wiel uitvinden.

Kortom een voorzitter hoeft zich niet te vervelen.

Meer weten? Mail me dan gerust: [email protected]

Mary