16 juni 2017

Oprichting PvdA Regio Eindhoven: fusie van 6 PvdA afdelingen

Op vrijdag 16 juni is het zover: de dag van de fusie van de PvdA afdelingen: Eindhoven, Best, Nuenen, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre. Samen vormen zij de nieuwe afdeling PvdA Regio Eindhoven.

‘Samen staan we sterk’. Dat is niet alleen een van de ideologische uitgangspunten van de PvdA. Ook de dagelijkse praktijk van een politieke ledenvereniging vraagt om daar vorm en inhoud aan te geven. Tegen deze achtergrond hebben 6 PvdA-afdelingen: Best, Eindhoven, Nuenen, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre besloten de krachten te bundelen en bestuurlijk samen verder te gaan als PvdA afdeling Regio Eindhoven.

Met de bestuurlijke samenwerking wordt nagestreefd om de lokale activiteiten inhoudelijk beter én efficiënter te ondersteunen. En daar bovendien een regionale dimensie aan toe te voegen, zodat door krachtenbundeling de slagkracht wordt vergroot.

Deze samenwerking heeft niet tot doel het dagelijkse politieke handwerk in de verschillende gemeenten te uniformeren. Dat wordt immers uitgevoerd door de lokaal gekozen gemeenteraadsleden. Immers zij zijn verbonden en verankerd in de lokale samenleving.

Op vrijdag 16 juni worden tijdens afzonderlijke Algemene Ledenvergaderingen de zes afdelingen opgeheven. Aansluitend vindt de oprichtingsvergadering plaats. De voorzitter van de landelijke PvdA Hans Spekman en Liliane Ploumen zullen hierbij aanwezig zijn.

De leden van de afdeling gaan tijdens de oprichtingsvergadering ook hun bestuur kiezen. Het beoogde nieuwe bestuur bestaat uit vertegenwoordigers uit alle gemeenten in de nieuwe afdeling. Daarnaast worden de beoogd voorzitter  Mary Fiers, Jos Theelen (beoogd secretaris) en Robert Tops (beoogd penningmeester) benoemd.

Om 18 uur is het dan tijd om te proosten op de nieuwe afdeling en gezamenlijk nog een drankje te drinken om de start van de PvdA Afdeling Regio Eindhoven te vieren. De nieuwe afdeling heeft dan in totaal meer dan 700 leden.

Waar ben je naar op zoek?