In memoriam Peter van den Baar

12 maart 2020

Peter van den Baar is overleden. Hij is 79 jaar oud geworden. Peter was eind jaren zeventig gemeenteraadslid in Eindhoven en van 1982 tot 1990 was hij PvdA-wethouder in Eindhoven. Hij had als wethouder volkshuisvesting en zorg & welzijn in zijn portefeuille.

Peter was een betrokken stadsgenoot. Ook na zijn politieke carrière was hij, vanuit verschillende functies, actief in zijn stad. Onder andere als voorzitter van FC Eindhoven. Tot het einde bleef hij zich, als voorzitter van de Henri van Abbestichting, met hart en ziel inzetten. Zijn enorme netwerk wist hij goed te onderhouden en benutten. Daarom was hij altijd goed geïnformeerd over uiteenlopende onderwerpen.

Peter stak zijn mening niet onder stoelen of banken. Die gaf hij gevraagd en ongevraagd. En meestal recht voor zijn raap. Soms in een mail aan de gemeenteraadsfractie; vaak voorzien van een uitgebreide instructie. Soms in een mail of sms gericht aan de voorzitter van de PvdA in Eindhoven. Of soms in een opinie in het Eindhovens Dagblad. Ook daar kreeg de PvdA er regelmatig van langs. Toegegeven dat was niet altijd makkelijk. Ondanks de meningsverschillen is hij altijd lid gebleven.

Wij wensen zijn vrouw Ria, kinderen en kleinkinderen veel sterkte met dit verlies.