“drollen uit de waterzuivering komen hier als stroom uit het stopcontact”

8 april 2019

Jazeker, dit soort wetenswaardigheden komen we te weten bij rondleidingen die de PvdA organiseert in onze regio.

Deze keer de rioolwaterzuivering in eindhoven van het waterschap de Dommel. Het waterschap wat niet alleen de Dommel mooi laat stromen  maar ook zorgt dat het vervuilde rioolwater weer schoon terug komt in de Dommel .

Er was veel  belangstelling van leden en niet leden , meer dan 20 deelnemers waren aanwezig op donderdag 28 februari om het verhaal te horen van Mario en Piet van het waterschap. Zij vertelden ons hoe zij dagelijks bezig zijn samen met hun collega’s het rioolwater te zuiveren.

Rioolwater wat wordt aangevoerd door een buis, zo groot, dat hierin een stadsbus zou passen.

Nog meer wetenswaardigheden ?

Waterzuivering Eindhoven , is de drie na grootste waterzuivering van Nederland.

Het waterverbruik per persoon per dag: 120 liter!

En vanuit dat oogpunt is het goed om op zo’n moment stil te staan wat de “ grootgebruikers “ zijn .

Inderdaad de douche ( 54 liter per 5 minuten);en het bad (110 liter), maar natuurlijk ook het wassen  van een auto met een tuinslang  (150 liter). Tip van Mario en Jan: Gebruik dus wat emmers water i.p.v. de slang.

Bewustwording en informatie, dat is dus een  belangrijke reden om wekelijks  bezoekers, en vooral scholieren,  te informeren over het ( maatschappelijk) belang van zuiver water en onze eigen rol als bewoner hierin. Want hoe meer rotzooi in het riool terecht komt wat er niet hoort, ( bv resten van drugs en frituurvet), hoe meer moeite het kost om het water schoon te krijgen. Kortom het creëren van een nieuw soort bewustzijn bij al deze bezoekers en vooral bij de nieuwe generatie is van groot maatschappelijk belang.

Na de inleiding zijn we het terrein op gegaan en hebben we verschillende stadia van de waterzuivering gezien én geroken. Van de grove waterzuivering, waarbij van alles en nog wat uit het rioolwater wordt gevist tot aan de laatste zuivering waarbij met bacteriën het water verder wordt gezuiverd.

Verder nam onze waterschap vertegenwoordiger Aaltje  Schouten-Saarloos ons mee in het belang van de waterschapsverkiezingen. Verkiezingen die de PvdA in dit waterschap drie zetels heeft opgeleverd.

En dat er tenslotte ook nog energie wordt opgewekt uit een drol is natuurlijk een mooie bijkomstigheid .-)